Tänkte motivera mig att läsa på någon helg men knappast denna. Axevalla denna helg brukar vara en av årets svåraste omgångar.
Noterar några saker.
2 Natorp Bo har nästan lägst segerprocent i fältet. Lite väl stor favorit med tanke på det. Dock spetsläge.
Min första tanke var Rackham i guld men han får knappast spets och då blir det en tung resa.
Jag förstår inte varför folk tror på Draupner i V75-7. En häst som nästan aldrig vinner med en kusk som aldrig vinner.
Jesper Rydberg vann 2 av 149 lopp förra året. 5 av 70 i år. Knappast någon jag vill hålla i handen på V75.
Hästen är en av dom som ligger i botten vad gäller segerprocent.
Några rader från statistik-Jens på Travronden. Jens hade för övrigt med Kontio till 89 ggr i onsdags på fyra hästar.
Citera:
Medianutdelningen är sommarens högsta 423 299 kronor.
Keep Gamble har galopperat i 3/6 varav 2/2 i voltstart. Han skulle sannolikt mer än andra vara missgynnad av det sannolika (41 procent) omstartsscenariot. Knappast en dunderfavorit att hålla i handen!
Spelet visar 61 procent och trendar uppåt!
Ingen av favoriterna är travsäker. Spelarna ger dem tillsammans 77 procent förtroende, vilket är högt – särskilt i relation till det i nästa avdelning avsevärt mer chansrika favoritlåset.
Jag delar dock uppfattningen att favoriterna sticker ut avseende segerchans. För att någon tredje ska vinna krävs sannolikt att båda favoriterna galopperar.
6 Emoji är minst betrodd i trion, sannolikt för att han är utländsk. Utlandstränade underspelas generellt i Sverige, inte minst inom V75.
Avgörande för mitt tips är att han mest sannolikt är spetshästen. Danmarks bästa häst kan mycket väl också vara detta fälts bästa häst.
I alla fall behöver en motståndare prestera MYCKET bättre för att besegra Emoji efter utvändig löpning över 2640 meter. Så mycket bättre bedömer jag det inte som troligt att någon är.
Emoji startar med omgångens bästa vinstchans, men är långt ifrån mest spelad. Alltså inte ens favorit i sitt lopp! Unibet har dock hästen som etta.
2 Rackham startar i andraspår och där lär han bli kvar loppet igenom. Det gör många tunga extrameter över aktuell distans. Hästen blixtrar ibland till med monsterprestationer, men inte är det ofta. Seger i 2/20 under 2022-2023. Den mest överspelade i trion.
Favoriten 8 Kentucky River riskerar en ännu tyngre löpning. Det kan ta tid att ens hitta ned i andraspår. Oavsett lär delar av loppet spenderas i tredje- och fjärdespår. Då kusken vill undvika dödens är sist en trolig slutlig position.
Det är möjligt att Kentucky River är fältets bästa häst, men det är nästan orimligt att begära att han ska lösa det här. Ännu har ingen vunnit Axevallalöpning från spår 8. Man bör heller inte försumma galopprisken.
Prestationen i Harpers senast var femstjärnig, livets bästa. Han var också toppad till det loppet, men inte till detta. ”Jag inte kan begära toppform direkt, utan det ska han ha om några veckor” meddelar tränaren/kusken i Travronden Spel. Jag tycker heller inte det lyst av stallform på slutet.
5 Ubiquarian Face har blivit ”en ny häst” i ny regi och agerar loppets triooddshöjare.
V75-4: Lärlingslopp, två tillägg, medeldistans. Struken: 2
Vi såg ett likadant lärlingslopp senast på Halmstad för två veckor sedan.
Massor med strul blev det.
Flera omstarter, en strykning, och åtta (!) hästar galopperade bort sig.
Du krutröken skingrats stod en skräll som segrare.
Slumpen får stort spelrum i den här typen av lopp. Därför genererar de så många skrällvinnare. Chanserna är jämnare än ekipagens kapaciteter är.
Då man identifierat ett skrällopp blir det mindre viktigt att gradera hästarnas chanser inbördes. Man kommer ändå att strecka många eller alla. Den tiden och energin betalar sig betydligt bättre i övriga lopp.
Med det sagt verkar loppet ändå ganska skiktat.
Den prestation 10 Theycallmesixten svarade för senast skrek ”nästa gång”. Det här loppet är mycket enklare. Tredjehandaren streckas direkt.
Vinner inte bästa hästen så vinner spetshästen. Från bästa spåret bör 1 Summerrazz spetsa tämligen enkelt. Spetshästar vinner lite oftare i lärlingsloppen och hästen kommer från stall som år efter år genererar positiv ROI till sina anhängare, särskilt hög sådan inom V75. Till 9,5 procent är han loppets mest spelvärda.
15 Cintra är fältets bästa häst, därför står hon där hon står, ensam belastad med 40 meters tillägg. Ibland blir lärlingsloppen ”konstigt körda” så hon kommer in i matchen och hästen gynnas av det långa upploppet. Hon äger också statistikfördel visavi mellanvoltens hästar. 4,4 procent är för lite.
3 Hollywood Stone blir favorit på att vara ”bästa hästen” på startvolten. Även han är en av de som sticker ut i ett chansperspektiv, men svagfavoriter infriar ännu mer sällan än sina låga spelprocent.
7 Dioniso Degli Dei är andrahandare till spets och räknas på det. Kusken är duktig, men spelprocenten ökar mer än chansprocenten gör då han sitter upp bakom en häst i lärlingsloppen.
På de mindre systemet provar jag med att slippa helgardera. 1-3-7-8-9-10-13-15 är den halva av fältet som visat mer än andra halvan och kanske galopperar inte alla åtta samtidigt. Men det skulle jag inte våga ta gift på…
Magnus M Nielsen har aldrig varit favorit eller segrat inom V75. Tre sverigestarter har gett 22-åringen placeringarna 1-2-2, i den ordningen.
V75-6: Klass I, autostart, medeldistans
Omgångens jämnaste lopp som jag ser det. Knappast någon är chanslös. Något som sticker ut är att varken spetshästen eller bästa hästen återfinns inom spelarnas topp-tre.
Från aktuellt spår är det utomordentligt sannolikt att startraketen 5 Frazze hittar till ledningen. I den positionen är chansen bättre än 9,9 procent. Spelarnas sjätteval…!
Spelarna brukar gilla att prioritera ”bästa-hästarna”. 11 Räser Helge har visat högst kapacitet, men har också varit borta länge för en skada och är mest orutinerad med sina tolv starter. Hästen gynnas av det långa upploppet, jag tror inte spurten kommer att ebba ut. Spelarna rankar hästen fyra.
Tillsammans har duon som sticker ut 21 procent av spelet på sig. Sannolikheten att någon av dem segrar måste vara större än så.
Två-eller-alla!
V75-7: Brons, autostart, kort distans
1640a är roliga förutsättningar för spelaren! Tycker jag i alla fall, kollektivet håller kanske inte med. I alla fall har man förtvivlat svårt att hitta rätt vinnare. 17 raka favoritfall i år, varav fyra ”dagens största”…! Och senast torskade Charlotte Gar, spelad till 54 procent.