tompetrav.egetforum.se

Ett diskussionsforum för trav
Aktuellt datum och tid: måndag 24 aug 2026, 11:57

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Finalerna på Valla Jackpott
InläggPostat: söndag 22 mar 2026, 21:06 
Användarvisningsbild

På skiten igen
avd 1 CE
avd 2 Mats
avd 3 Vermund
avd 4 Thomas
avd 5 CJJ
avd 6 Örjan
avd 7 Oskar
avd 8 Peter
Mycket gissande . Men va fan. Första tanken okay

Inläggsrubrik: Re: Finalerna på Valla Jackpott
InläggPostat: måndag 23 mar 2026, 18:43 
Site Admin
Användarvisningsbild

Första tanken i guld var spik på 2 A Fair Day. Har dock börjat tveka.
Är A Fair Day en bättre häst än Mellby Jinx? Ja eller njae eller troligen inte eller? Jag vet inte.

Mellby har 3-1 i inbördes möten och har tjänat betydligt mer pengar. Har dock inte vunnit sen maj förra året. Ska samtidigt ursäktas med vilket motstånd han mött.

Loppet avgörs säkerligen helt av vem som får spets. Har svårt att tro annat än att Wäjersten sätter allt på ett kort och laddar för spets. Kan han ta ledningen då? Absolut.
Jag vågar dock inte svära på att han tar den. Viss fördel Mellby Jinx i spetsstriden som är lite mer startsnabb än A Fair Day.
Skulle dock inte bli förvånad om A Fair Day håller upp. Väldigt svår spetsstrid att lösa mellan dessa. Lär dock bli en våldsam öppning får man förmoda.

Mellby Jinx slår inte A Fair Day från dödens och jag tror inte A Fair Day slår en Mellby Jinx i full form från dödens.

I V85-8 håller nog 1 Ideal Stone upp ledningen. Var ju nästan dött lopp mellan Ideal Stone och Follow Him senast dom möttes. Gissningsvis blir det Ideal Stone i spets och Follow Him på utsidan. Dagsformen lär avgöra. Ideal Stone vek ned sig från spets senast och det är inget plus.

InläggPostat: tisdag 24 mar 2026, 23:41 
Användarvisningsbild

Jag för min del tror definitivt att Jinx är den bättre hästen. Och jag tror absolut att han tar en längd på A Fair Day. Såg dessutom nog så tankad ut i årsdebuten som blev ett rent och finfint preparé. Hans sista 300 var smått imponerande, klockren! Blir stenklart spik på Jinx för mig.

Tyckte Ideal Stone såg mäktig ut i Hd. Men när jag kollat lite närmare tänker jag att han är en smula bluffig. 2,3,4,5 är alla raska ut dessutom. Tror ändå Stone håller upp, men lär få lägga betydligt mer första 500 än i Hd. Sedan kommer Follow Him tidigt, och denna gången lär D. Peters lägga deep tissue massage betydligt tidigare. Nä, Stone schasas givet av mig.
En som jag tror gått fram mycket på slutet är Xanthis. Såg ju helt oberörd ut på Åkern i tufft gäng. Senast hann han helt enkelt inte växla tempo sista biten i underpejsade bluffloppet. Blir det fart hela vägen lär han visa en blytung sista sjuhundring. Lås 6/11.

InläggPostat: torsdag 26 mar 2026, 20:24 
Användarvisningsbild

Fan jag har skitsvårt att hitta bra spikar. Den som ser ut att stå bra inne är Rya H. Men bricka 15 i en final borde vara hopplöst. Även Fair D har allt. Men jag var stenklar på Mellby sist och skulle den vinna på lördag och jag inte har med den . Blir jag tokig. Maroon har jag hamnat snett på. Look like tror jag inte på. Wise första starten brukar vara mindre bra.
Ni ser. Mycket att grubbla på. Återkommer bash1 bash1

InläggPostat: torsdag 26 mar 2026, 20:51 
Site Admin
Användarvisningsbild

Har bara kikat på några av dom sista loppen än.
I V85-5 blåser Wäjersten till spets med favoriten 3 Beautiful Disaster.
Vann ju på 13,5 över 2140 m senast och är ett tänkbart spikförslag.
Dock är jag ingen anhängare av att spika i lägsta klassen.

Det som kan hända i detta lopp är att 5 Justcantgetenough utmanar om spets.
Tar sig nog inte förbi men kan orsaka en tuff öppning för favoriten och då är det inte alls säkert att ett 4-årigt sto står pall mot grabbarna.
Skulle 2 Mr Carnation behaga gå felfritt kan han definitivt profitera på ett högt utgångstempo.
En häst som ofta kliver fram i dödens och vunnit därifrån.

InläggPostat: torsdag 26 mar 2026, 21:19 
Användarvisningsbild

Har inte heller hunnit studera över hövan. Kan säga ändå att 3% på Makalu Doc I tredje är ju sinnes. Och Maroon Day 54% likaså men år andra hållet. Makalu fick ju aldrig en ärlig chans i Hd. Men sågs i målgången viska om Maroon att "såna som du har jag som pålägg på frukostmackan". Man är sugen på Makalu...

InläggPostat: torsdag 26 mar 2026, 21:24 
Användarvisningsbild

P.s. Tompe, minns att du lade ut en propå angående tillsammans vilken jag glömde svara på (ifall den var riktad åt mitt håll eller generisk). Ber att få leta upp den åter och återkomma!

InläggPostat: torsdag 26 mar 2026, 21:28 
Användarvisningsbild

En annan är ju en skapligt enskild för att inte säga nästan avskild typ, och min metod är att gå stenhårt på mina egna iakttagelser, må det bära eller brista, och envis som synden därvid. Men nog fan låter det kul, och jag gillar ju också det som är kul! bigsmile

InläggPostat: fredag 27 mar 2026, 00:16 
Användarvisningsbild

Kan välan tillägga att aningen är att Digital Last blir svårt för övriga att stå emot/plocka ned i fjärdingen. Melkko är sannerligen en sjutusan till att träna och ställa i ordning, och hästen är rätt sort. Men som höger ytter går det inte att ställa, annat än diagnos rent allmänt vill säga. Många roliga mönstrar. Al's Demonic Doll? Bilstart nu och smarrigt läge :?: :?:

InläggPostat: fredag 27 mar 2026, 20:37 
Användarvisningsbild

Har svårt med spikar i morgon. Finns så mycket fel spelade hästar. Får sova på saken

InläggPostat: fredag 27 mar 2026, 22:31 
Site Admin
Användarvisningsbild

plugghästen skrev:
P.s. Tompe, minns att du lade ut en propå angående tillsammans vilken jag glömde svara på (ifall den var riktad åt mitt håll eller generisk). Ber att få leta upp den åter och återkomma!

Jag jobbar med en flexibel strategi där propåer initialt är generiska, men retroaktivt blir riktade om rätt person svarar biggrin

Vore kul någon helg att få ett infall och göra något tillsammans.
Jag är helt inne på att det absolut går att sätta en fin V5a tillsammans. Det är betydligt enklare att få 5 rätt än 8 rätt förstås. V5 har ofta gett fina pengar i år.

21 februari: 394 194 kr
28 februari: 215 886 kr
21 mars: 84 675 kr

Grejen med V5 är att man ofta har råd att helgardera ett lopp eller gardera stort i flera lopp.
Vinner det en enprocentare eller någon annan lågt streckad krävs inte mycket för en utdelning över 50 000 kr.

Man kan ju exempelvis köra nedanstående reducerade variant.

Värt att fundera på någon lämplig helg box2

Manage Attachments:

InläggPostat: fredag 27 mar 2026, 23:06 

Började kolla i måndags men sedan rann det ut i sanden. Gör ett nytt försök med fredagstankar i stället.

Avd1 - tanken i måndags var att det var heltäckt på Look Like a Gaagaa, Handfullofdollar, Home Safe och Romulus Diablo. Kollat lite mer nu och kommer nog spika Look Like a Gaagaa på spets och slut. Årsdebuten senast vanns ju enkelt efter ett lopp i dödens, lär ju inte vara sämre imorgon. Första reserv blir Home Safe som körs till spets om 1 inte startar och då borde Home Safe vinna.

Avd2 - en massa årsdebutanter. Känns så där att analysera. Lås på Wise Guy och Pure Count som spetsar? Någon mer? Vanderbild som har ett lopp i kroppen?

Avd3 - det borde kunna skrälla här om nu inte Maroon Day tar hem det. Känns dock sårbar för det kanske inte blir spets. Xanthis Hilton såg fin ut vid segern senast men kommer han till spets? Lite tuffare emot också så spets behövs för att vinna. Tveksam till att strecka idag. Kan Jepson köra Kipketer Mearas till spets? Streckas i så fall. Håller med Plugghästen om Makalu Dok - känns bortglömd även om spåret är dåligt. Kingen Mearas är ett streck nu när det blir barfota runt om. Rysaren är Flotilla, borde vara ett icke streck men har ju form.

Avd4 - Kontio borde köra sig till spets. Frågan är vad det kommer kosta? Kan ju göra en hel del själv men det finns några till med bakspår som också kan det så spik blir det inte. Garderas med Rya Håleryd och Joelynn. Får se om jag låser på dessa eller tar med något skrällstreck i form av Pearl di Quattro (barfota runt om) och/eller Halina SH (spåret ett minus men ser ut att kunna göra lite mer än de flest av Hannas hästar).

Avd5 - Beautiful Disaster och Mr Carnatioon streckas. Ready for Cash NO spurtade bra senast, liknande utgångsläge nu men blir det körning om spets och Mr Carnation galopperar så varför inte. Star Brigadoon är bortlottad?

Avd6 - Kiss My ID och Global Futurity gör upp om spets. Streckar även Indy Boy som kan göra lite själv och är nog inte borta ur segerdiskussionen. Ninepoints King stred bra på upploppet senast men spåret är ju inget vidare denna gång. Hamnar för långt bak? Avstår Four White EG nu när det blev bakspår

Avd7 - funderar på om Daniel verkligen ger allt i spetskörningen i och med att det är andra starten för året och A Fair Day är snabb ut. När jag läser Guiden så är det scenariot inte så otroligt (intervju med Oskar). Finns ju pengar att köra om och fler starter kommer. Spikar nog A Fair Day.

Avd8 - Ideal Stone får en trea i stalltipset på Untersteiners hemsida. Förhoppningsvis kör Johan i spets och då känns det upplagt för Follow Him. Är Ogden Boko ett streck? Katmandu Mearas och Xanthis JR är tänkbara om det blir tempo men vad talar för det? Dwight kör sig till spets och styr loppet därifrån?

Säg till om det blir något Tillsammans, är gärna med biggrin V5 likaså.

Senast redigerad av Björnes Magasin lördag 28 mar 2026, 07:37, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fredag 27 mar 2026, 23:34 
Site Admin
Användarvisningsbild

Tack för intressanta tankar Björne. Ska precis analysera V85-6.

Angående V85-8 så inbillar jag mig att 1 Ideal Stone håller spets. Man ska dock tänka på att 7 Alvena Roy plockade ned Ideal Stone från dödens senast. Alvena Roy är streckad på 1% just nu. Långskott men knappast chanslös.

10 Katmandu Mearas är normalt sett en bättre häst än Alvena Roy. Alvena har haft rygg på Katmandu på Åby och hade ingen chans att utmana. Katmandu är den logiska skrällen i loppet.

Personligen har jag svårt att se Xanthis J.R. vinna men jag har haft fel förut.
Hästen har dock visat bra form länge och är nog inte helt chanslös om det blir tempo.
Ken Ecces kuskstatistik är dock bedrövlig. 3 segrar på 59 lopp i år.

Vi ska definitivt fundera på V5. Kanske lite sent att få ihop folk till imorgon eller?
116 kr per person och 6 personer ger 700 kr i insats. Jag kan givetvis lämna in och sköta allt om intresse finns.

Har inte läst på alla V5 lopp än. Det förutsätter att vi tror att det skräller i något lopp annars är V5 inte värt att satsa på.

InläggPostat: lördag 28 mar 2026, 11:01 
Användarvisningsbild

CE lämnar klartecken på Jeriko B i sista, Med CJJ kan det gå SoS

InläggPostat: lördag 28 mar 2026, 11:43 
Site Admin
Användarvisningsbild

spaps. Jag såg att bland annat Travronden tror den kan ta spets. Jag påstår att dom har fel.

När jag analyserade det loppet i lopparkivet tidigare i veckan så var min bedömning att det inte fanns en chans att Jeriko Brick tar en längd på 3 Ogden Boko men inte heller på 1 Ideal Stone. Nu är ju trav som det är. Ibland öppnar hästar snabbare än dom har visat och andra öppnar långsammare än dom kan. Jepson kan få iväg hästar snabbare än andra ibland.
Lär dock bli en rejäl öppning.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa