tompetrav.egetforum.se

Ett diskussionsforum för trav
Aktuellt datum och tid: måndag 24 aug 2026, 13:13

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Åby 9/5
InläggPostat: fredag 8 maj 2026, 01:15 
Site Admin
Användarvisningsbild

Bilaga:
Bilagan Pages from Spel 5 maj 2026.jpg finns inte längre
Den här omgången har av tradition en tendens att bjuda på låg utdelning.
5 år i rad har det varit under 10 000 kr på V75 just denna dag. Nu är det ett lopp till så utdelningen bör stiga något.

2020 var det över 8 miljoner men då torskade alla favoriter.

Har inte läst på men orkar inte heller spekulera i vilka storfavoriter som eventuellt kommer förlora. Jag kommer njuta av underhållande trav men avstå spel. Lycka till ni som spelar.

Bifogar lite statistik.

Manage Attachments:

InläggPostat: fredag 8 maj 2026, 19:02 
Användarvisningsbild

Jag har mycket svårt att se låg utdelning. Jag tycker det är svårt mycket svårt. Men jävligt kul lopp

Det är spikarna som är svåra i morgon

InläggPostat: fredag 8 maj 2026, 21:29 
Site Admin
Användarvisningsbild

Jag hoppas du har rätt spaps. Jag har inte läst på och orkar inte laughter

Köper väl en andel och hoppas på det bästa roleyes

InläggPostat: lördag 9 maj 2026, 00:38 
Användarvisningsbild

Jag skiter i V85 också. Orkade inte tröska igenom skiten.
Jag skall i alla fall spela tvilling på Pure Athena/Global Good News. Och en liten med Global Good News utgång.

Och tvilling på Gangster Vendil/Pure Count.

Och Vinnarspel på Pure Count och kanske Makalu Doc.

Ifall det sedan har gått bra kanske en dubbel med S.G. Empress. Får la läsa på paraflaxloppet imorrn och se ifall jag kan hitta någon häst med flyt som står på tur!

InläggPostat: lördag 9 maj 2026, 12:10 
Site Admin
Användarvisningsbild

Läser lite statistikanalys.

Citera:
4 Wise Guy är omgångens största favorit. Han är det på gamla meriter, under fjolåret var han kullens konung.
Mot slutet av säsongen stagnerade resultaten och hästen bytte regi. Hos Redén har det blivit två bekväma men intetsägande spetssegrar. För att vinna här behöver han nog ledningen. Hästen är obesegrad i positionen, 7/7.

Haken är att favoriten inte alls är startsnabb. Att han tävlat i ledningen så många gånger beror på att han släppts dit i kraft av stort favoritskap.
Så kan det bli igen eftersom han igen är stor favorit och säkert många är nöjda med hans rygg.
Men tänk om någon konkurrent vill tävla…?

InläggPostat: lördag 9 maj 2026, 14:40 
Användarvisningsbild

Spel på trav går till stor del ut på att hitta de överskattade favoriterna, och till viss del ut på att omvänt hitta de icke överskattade favoriterna. Bägge låter sig ganska lätt göras och är själva grunden att utgå ifrån. Trav är som allra roligast när man ibland hittar de grundligt överskattade favoriterna. Wise Guy är definitivt en sådan. Det är naturligtvis ljuvligt att helt enkelt kunna ta bort de där. Sedan kvarstår dock att hitta vinnaren. De som absolut ses med bättre chans än Wise är Olle Sting, Gangster Vendil, Pure Count och Blank. Borde väl ligga nära 90% sannolikt att man med dessa 4 klarar avd5, fått värde på köpet samt sparat rader.
Varför det då? Om vi tittar på loppen Wise gjort i år där han fått styra och ställa så var det så på Solvalla att Gangster Vendil inte hann växla tempo från vh. Och Pure Count var väl allt inräknat 10-20 längder bättre än WG. I uttagningen var Wise lite förbättrad och såg lite morskare ut. Men att Gangstern åter från 11 till dödens var minst lika bra. Jepson har helt klart för sig hur överskattad Wise är, det hör man. Och Oskar KB som nu två gånger fått studera Redéns noggrant lär inte ha mindre klart för sig. Tror inte han har något emot att åka med bakom Pure Count där Jepson deklarerat spets och slut. Det går utifrån detta åt så mycket flyt för Wise för att han skall få det serverat optimalt (vilket lär gå åt för att han ska kunna vinna) att han rimligtvis rent logiskt borde varit streckad till 5% (=10 ggr värdeökning). Han vinner loppet max 1 på 10.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2