tompetrav.egetforum.se

Ett diskussionsforum för trav
Aktuellt datum och tid: måndag 24 aug 2026, 11:58

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Åby 9/5
InläggPostat: söndag 3 maj 2026, 20:02 
Användarvisningsbild

Har kollat in pokallöpen, avd 1 & 5.

I all korthet: Får lite monsteraning på Pure Athena. Såg förvisso lite besynnerlig ut över upploppet i kvalet, men alldeles okört var det. Och som hon flyttade på sig när det kördes till på första baksidan, oj! Dessutom är ju Wallins ett formstall utan dess like just nu.
Slipstream Zon fick visserligen ett drömlopp i försöket, men hur hon smattrade undan på en kanontid var ju rent oförskämt bra.
Milady Josselyn gjorde det storfint i dödens.
Känns som 2,9 utgör ett lås ändå.

Bland hingstarna var det ingen som imponerade över hövan i försöken. Wise Guy blir favorit? Hoppas! För den streckar jag inte. Gangster Vendil var minst lika bra i samma uttagning. Lär ta en längd på Wise lätt som en plätt, och sedan svarar näppeligen Olle Sting? Bästa hästen anar jag är Pure Count. Borde hitta dödens tidigt och relativt bekvämt, (Obs!) Wallin! Blank gick finfint i skymundan och får bli spurtkandidaten.

I övrigt har jag en stark förkänsla att det i avd6, Silverdivisionen, kan vara dags för Makalu Doc. Fick det lite snällare senast efter blytunga upplägget innan, och även om där inte fanns sparat så tror jag det kan ha varit optimalt inför lördag givet att han gjort det riktigt bra mest varje gång i år.

Senast flaggade jag S.G. Empress som kommer ut från 8 i avd 7 mot stotuffingarna.

Inläggsrubrik: Re: Åby 9/5
InläggPostat: söndag 3 maj 2026, 20:19 
Användarvisningsbild

Kul att du är aktiv igen pluggis. Efter fiaskot igår där allt blev fel så tar vi nya tag. Väldigt bra lopp
avd 1 Gissar på Robin
avd 2 Örjan
avd 3 Erlend
avd 4 Johan
avd 5 Örjan
avd 6 Magnus
avd 7 Örjan
avd 8 CJJ
Lycka till bash1 bash1

InläggPostat: söndag 3 maj 2026, 21:51 

Söndagstankar:
Avd1 - Pure Athena får första strecket, veckan får utvisa om det blir spik. Håller med om det som Plugghästen skriver om Sipstream Zon. Milady Josselyn gjorde det bra från dödens men det är väl lite hårdare emot denna gång?
Avd2 - krävs nog några streck från framspårshästarna. Princess Diamond är ett.
Avd3 - sos på Ace Wibb? Basic Structure (kommer inte förbi AW?) streckas vid gardering. Kanske även Iantnoquitter.
Avd4 - är Lindysleadingman ett streck? Hur är formen på Franky Bahia? Kan Chaplin hamna bra på det så den ska streckas?
Avd5 - spikar Wise Guy - är bara bäst. Blir inte förvånad om han sitter i spets efter 500m men veckan får utvisa vad som sägs.
Avd6 - Petho får första strecket. Loxahatchee fick stryk av Petho senast de möttes, streckas ändå? Kan Flotilla få tredje invändigt? Tänkbart streck i så fall. Keep Gamble har ett framspår men hur är formen?
Avd7 - Elegance Silvio är nog lite snabbare ut än Fantastica Doda och spetsar nu när det inte är sida vid sida. Får sedan dämpa och vinner knapp i årsdebuten? Får se vad stallet säger i veckan. Streckar idag även Fantastica Doda. SG Empress spurtade bra senast utan att vinna, risk för att det upprepar sig på lördag?
Avd8 - Kentucky River, Daim Brodda och Fransesco Zet streckas. Önas Prince är bortlottad?

InläggPostat: måndag 4 maj 2026, 13:05 
Användarvisningsbild

Lite mer tankar . Men vilka lopp. KANON
avd 1 Jag tror det räcker med 1-2-9
avd 2 Luktar Örjan . Annars 3-8-9
avd 3 Björne vill inte förstöra dina tankar . Men 3 tävlade mot 12 och stod i 114 ggr mot 3.81. För mig är loppet det bästa i år. Just nu 9-1-12-6
avd 4 Här tror jag på Johan . Tänkbar spik
avd 5 Spika Örjan. Men DR andra häst Blank var kanon i kvalet . Vågar Johan välja att rygga 1. Då kan det bli pott
avd 6 Här tror jag Petho är en spik
avd 7 Formen på La Y . spik eller gadd
avd 8 Fransmannen verkar vara ett monster. Men jag tror ändå på Eirik. SoS

InläggPostat: måndag 4 maj 2026, 13:38 

Tack Spaps, tankar är till för att förstöras eller i alla fall utmanas laughter shake1 Kollar på avd3 igen.

InläggPostat: måndag 4 maj 2026, 16:01 
Användarvisningsbild

Varför jag rankar ett som tvåa är av en enda anledning. Tror loppet går i högt tempo. Då är det alltid bra att vara på innerspåret. Ännu bättre vid OS

InläggPostat: måndag 4 maj 2026, 16:21 
Användarvisningsbild

Wise Guy ser ut att bli storis, vilket är ett stort och underbart skämt. De där hästarna har ju mötts vid flera tillfällen. Wise Guy har visserligen vunnit förut, men har skänkts segern, och ser helt klart enkel ut i jämförelse med de som är värst emot.

InläggPostat: måndag 4 maj 2026, 22:07 
Användarvisningsbild

Jag har kollat lite mer på Drottningpokalen. Och det är fan inget dåligt lopp, mens hingstupplagan som sagt känns ovanligt ljummen. Finns hur mycket som helst att säga. Var ska man börja. Varför inte med nr 1!?
Gourmet d'Arc borde få svårt att vinna då hon lär bli över big time. Och försöket hon vann var ett av de billigaste. Kvaltide på Wolvega sticker i ögonen, för den banan är då inte snabb. Dåligt doserad kan nämnas. Men att hästen lär bli toköver.
Hur körs det inledningsvis? Bara två startsnabba bakom vingen, och 7 Princessofthedawn borde blåsa förbi 4 Ursula. För att sedan släppa till den? Dessa två var ute i billigaste försöket.
En häst som helt klart är spännande är 8 Global Good News. Hon kan öppna hyggligt, medel+, vilket borde räcka för att ta sig förbi övriga fem rent starttröga. Och hon gjorde det riktigt bra i sin uttagning från braksist (Lövdahl provade inte ens från 8) i loppet där 9 Slipstream Zon glänste från 3e in/vh. Framdragen av 6 Grace Vendil men gick hela vägen in i kaklet på finfin tid. Grace Vendil gjorde det ännu bättre i sagda kval. Men spår 6, njä borde bli svårt, sölig iväg som hon är.
Om 9 Slipstream Zon kan sägas att där gjordes ett märkligt spårval. Ryggar hon 2 PA, vilket väl lär göras hamnar hon som bäst 4 ut? Och Pure Athena lär säga hejdå tidigt.
5 Meditate gjorde det himla bra även hon bakom Pure Athena. Men... sölig värre iväg.
Mnja... Känns som Pure Athena kommer komma billigt fram när röken lagt sig efter 500. Kommer Jepson köra lagom tufft!? :idk: Dukat bord lär bjudas i alla fall.

InläggPostat: måndag 4 maj 2026, 23:53 
Användarvisningsbild

Pure Athena kommer att ha fyra eller fem hästar (4,7,8,12 och kanske 10)framför sig efter 300 och ingen kommer vilja bråka utom Adrian som högst troligt kommer att "svara ut allt" med Ursula. Så det gäller att Jepson inte kör med huvudet under armen och finnishkör upp mot andra böjen, utan tar en moderat dödens.

InläggPostat: tisdag 5 maj 2026, 10:46 

Kollat lite mer på avd3 - De Champeau är snabb ut men får svårt att hålla ut Miyagi, Ace Wibb och Basic Structure. Skulle tro att Ulf släpper om han kommer till spets med Miyagi och troligen då till Ace Wibb som borde (?) hålla ut Basic Structure. Kollade på loppet som du nämnde Spaps och AW måste varit sjuk den dagen, kördes bara runt. Formen är bättre idag vilket nog inte kan sägas om Bold Eagle Sun som har ett lopp i kroppen efter ett års rehabilitering. Vann knappt efter kommit till spets efter 400m och även om det är en bra häst så tror jag inte den går runt alla och vinner. Bollinger NO är snabb ut men han liksom De Champeau riskerar väl att hamna för långt bak? Dream Burgerheide är snabb ut men hamnar var nu när alla invändiga också är startsnabba? Upp en klass också så nja. Funderar vidare men tycker fortsatt det är upplagt för Ace Wibb.

InläggPostat: tisdag 5 maj 2026, 12:50 
Användarvisningsbild

Ace har startat mot Bold två gånger. På valla och i Charl. Chanslös båda gångerna. Bold är en grym klasshäst som vet var mållijen ligger. Obesegrad på nio starter. Jag spikar nog.

InläggPostat: tisdag 5 maj 2026, 13:38 

Kollade på andra loppet - Charlottenlund - där var de mer jämspelade och visst var Bold Eagle Sun den bättre. Tycker dock att Ace Wibb har utvecklats sedan dess och har lite mer fart i sig och orkar lite mer i loppen. AW och Basic Structure möttes senast och AW gjorde det riktigt bra med tredje spår fram till dödens efter 500m. Det ser ut på Bergh att han tror på segerchanser i sista kurvan men så blev det inte, jobbade dock hela vägen in. Basic Structure var väldigt snabb senast och kanske har han en växel till i spetskörningen och kommer förbi AW? Kanske ska med ändå på kupongen. Avvaktar intervjuer om Bold Eagle Sun innan jag streckar denne, andra loppet på ett år efter skada, nja.

InläggPostat: tisdag 5 maj 2026, 21:11 
Användarvisningsbild

Ok Björne ditt val. Men jag undrar om inte Rick är snabbare från start. Jag tror det blir körning från start. Idag blir det spik. Men allt kan ändras. Inte troligt dock

happy065

InläggPostat: onsdag 6 maj 2026, 11:23 
Användarvisningsbild

Ehöööm... Känner mig inte lika säker längre att Gourmet d'Arc blir toköver. Har öppnat halvsnabbt några gånger, men då från 4/5. Blir knappast någon snabbstart från innern ändå. Pure Athena kan öppna ungefär medel. Vore ju mumma om Jepson kan se till att inte släppa en längd till Bakker.

InläggPostat: onsdag 6 maj 2026, 14:04 
Användarvisningsbild

Adrian tar väl spets.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa