tompetrav.egetforum.se

Ett diskussionsforum för trav
Aktuellt datum och tid: måndag 24 aug 2026, 13:08

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Milibanan
InläggPostat: torsdag 14 maj 2026, 12:37 
Användarvisningsbild

Jag går för pott
avd 1 Klar första häst Kalle M
avd 2 Klar första häst Gretzky B

Det borde räcka för bra utdelning

Ps Andreas L är något på gång
happy065 happy065

InläggPostat: torsdag 14 maj 2026, 17:35 
Användarvisningsbild

Tjena Spaps!
Har kollat in Kalle May en gång till. Hygglig häst. Startat kontinuerligt i år och går ungefär lika varje gång. Kan inte öppna. Senast tappade han ett par längder till Digital Brodde som gick i mål okörd. Någon barfotaeffekt att tala om går ej att hitta. Nyfiken här, vad ser du i den?

InläggPostat: torsdag 14 maj 2026, 17:52 
Användarvisningsbild

Legligin visade 1.08,5 sista 700 åkandes på plaskbanan i Karlstad

InläggPostat: torsdag 14 maj 2026, 20:53 
Användarvisningsbild

Titta hur dom spelade kalle och spåren mellan dom. Nu barfota.

InläggPostat: torsdag 14 maj 2026, 20:55 
Användarvisningsbild

Leg är bra. Men Per l är mycket mindre bra

InläggPostat: torsdag 14 maj 2026, 21:04 
Användarvisningsbild

Ok. Vi får se då!

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 01:50 
Användarvisningsbild

Efter en välbehövlig sovmorgon har inte gjort annat än funderat på V85 och tagit in lite statistik och kollat lite mer och dubbelkollat. Står kvar vid det mesta jag kom fram till efter första genomgången. Vad nytt? Såg att Wallin hissade Sven the Forestman som sin bästa chans, men det köper jag inte. Tror inte han kan ta sig ut från innern (Conrads i vägen) ens och kommer dessutom ha ett lass hästar framför sig. Gissar på tredje, fjärde in. Wallin är absolut en av mina favorittränare, men verkar skral som tippare.

Apropå innern så har vh och särskilt tredje in bedrövlig statistik i Tingsryd. Antagligen beroende på att de som går i andra och tredjespår till slut håller bättre än på 1000-metersbanor. Många lopp vinns från tredje ut och längre bak. Endast 33% från spets. Att jämföra med Jägers där det är nästan hälften. Kan vara värt att tänka på.

Apropå Wallin igen så är det såklart risk att både Raphael och Global Education hamnar punschigt till. Men bägge har åter chans att inte göra det också så söliga iväg som så många invändigt i deras respektive lopp är.

I avslutningen har jag fimpat 1Parma di Quattro. Chansen att hon skall kunna svara ut 4 Express Love finns, men är väldigt liten anser jag efter dubbelkoll av startsnabbheten (hos flera än de två). Peter G är nog ganska nöjd med vh därtill. Nä, allt talar för att det blir 4 i spets och 6 Call Me Ottilia utvändigt efter en bit. Gillar Ottilia. Lätt och ädel typ, elegant. Och gör vad som behövs. Hajar vad som gäller. Har lyft upp 9 Fröken Crawley till klar tredjehäst. Är bombis på att Goop följer 1 och ifall han gör det hamnar hon bergbombis bra till, troligast bakom Ottilia. Som sämst bakom 2 Olympia Schermer och tredje ut. Fröken Crawley, Parma och Lotusorchide var alla ute i Drottningkval. Fröken var den som gick solklart bäst. Är mycket hojtande kring Lotusorchide, men det förstår jag inte ett skvatt av. 4,6,9 känns ruskigt stark, och Crawley är riktigt spännande.

Har lagt till 4 Gretzky Brodde i avd2. Söker dödens och utmanar. Tas på allvar. 3 Mix the Booze var jag luddig kring. Är helt säker på att där föreligger distansoförmåga. Kan bli nyttigt för de som jagar att krypa ned genom sista sväng och vilas efter att han vissnat. Och det är ju Raphael det såpass som det stämmer för Jepson nu. Var lite dryg mot honom i Öre. Passar på att hylla nu istället och be om ursäkt för förflugna ord i itvärilskans obarmhärtiga stund. I pokallöpen körde han tamejfan helt perfekt. Rent overkligt bra och visade en fingertoppskänsla jag trott han inte hade.

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 06:39 
Användarvisningsbild

Ingen kanonbra stam på Kalle May, går inte & få fram nåt avelsindex på Travsport.se, brukar inte synas så ofta i vinnarcirkeln på V75 & V85 vad jag har sett, skulle hellre spika A Fair Day, Per Linderoth är en bra kusk tycker jag, tycker mig ha sett en Linderoth-effekt i Goopstallet sen han började där.
Kim Pedersen är en tränare jag ofta sneglar emot när han har starthäst, har msstänkt att han har bra mat till hästarna.
Hästen ska säkert med men ingen spik.

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 07:51 
Användarvisningsbild

avd 1 är väldigt svårt lopp. Självklart ingen spik på Kalle. Men den kommer jag spela.

Såg att Anderas Lövdal köpt DW gård. Nu måste Andreas steppa upp. Kul för honom

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 11:44 
Användarvisningsbild

Tyckte Per Linde var helt hopplös när han hade egen rörelse. Kan mycket väl tänka mig att blivit betydligt bättre som andreman hos Goop. Lite goda råd och pep från chefen kan göra stor skillnad för en vankelmodig.

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 15:43 
Användarvisningsbild

Som tränare har det var varit mycket upp & ner för Per, däremot som lånekusk har det varit väldigt bra av det jag har sett. Har haft känslan av att han har vart lite för snäll mot sina egna, ungefär samma visa med Hanna Lähdekorpi, streckar nästan bara hennes hästar med lånekusk.

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 17:59 
Användarvisningsbild

Nä, nu har jag bestämt mig för en sak. Jag kommer att rata alla favoriter utom Rendevouz Zon och Jackpot Mearas av vilka jag spikar den senare. Även i de fall de är knappt motiverade favoriter så är det så pass många bra emot att det inte går an att strecka dem. Blir för dyrt och håller inte streck enl värdeprincipen. Chribo Hill över 40% i årsdebuten mit så många bra, Nä tack. Carros First King kan naturligtvis vinna, men nästan 50% mot flera nästan jämngoda, eller bättre (Brionne), Nä tack. Västerbo Henry mot flera jämngoda, Nix. 12 Pato Boko kommer in istället.

Börjar jobba upp en tung feeling för Legligin. Särskilt efter björnkollen.Har växt fram som ensam A-häst. Låter jäkligt bra även på J.H. Ellen även om Goop spikar Meghan. Och även på Fröken Crawley!

Skall erkänna att det känns hemskt jobbigt att sitta utan M.T. Tomorrow's Hope och Nikki Lane i J.H. Ellen-loppet.

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 20:22 
Site Admin
Användarvisningsbild

Plugghästen angående V85-8. Har studerat detta lopp. Jag tippar 5 Lotusorchide etta.
Varför kan man undra? Jo loppet 29 november. Hon spöade 2 My Creation och 6 Gifted Kronos regelrätt.
Båda dom har över 1 miljon på kontot.

1-2-4 kör om spets. Gissar att det blir en del körning i början.
Loppet är dock vidöppet och pekas ut som ett tänkbart skrällopp.
Är väl egentligen bara 10 och 11 jag inte tror på.

1-4-7 är just nu skrällar enligt streckprocenten.

7 Rania Zon har gjort flera bra lopp i dödens. Med rätt resa kan hon helt klart skrälla.
Carl Johan Jepson Sveriges bästa kusk just nu möjligen.

Citera:
Per Linderoth är en bra kusk tycker jag, tycker mig ha sett en Linderoth-effekt i Goopstallet sen han började där.
Håller delvis med. Har alltid tyckt han varit duglig men....
Segerprocenten säger annat. 6.69% ifjol och endast 4.03% i år. Vunnit 5 av 124 lopp i år.
Det är riktigt illa. En så pass låg segerprocent gör att man tävlar med F B Larsson om att vara Sveriges sämsta kusk skamsen1

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 20:40 
Användarvisningsbild

Jag tittade alldeles just nu på My Creation på Solvalla. Och det ju såklart en överjävlig märr. Men i det där loppet på Valla gjorde hon definitivt en betydligt sämre prestation än vad hon egentligen kan. Dessutom över en för henne mindre lämplig distans. Lotusorchide fick det å sin sida det så serverat som kunde önskas. Ändå fick hon ge allt för att slå sig förbi. Hon är naturligtvis bra. Men drottningkvalet gav nog en mer realistisk bild av henne. Jag tror fortsatt inte ett smack på henne.

Rania Zon den jag är skraj för. På mer en ett sätt. Lär söka sig fram så snart det bara går. Men tar hon sig fram så pass tidigt att PU kan tänka sig att släppa ned henne framför? Släpper PU fram henne överhuvudtaget.Jag tycker det lutar åt att hon får gå där ute hela vägen. Och jag tror inte hon slocknar för det. Dock borde det bli svårt att vinna. Men nog kan hon ställa till det och vara ivägen för Fröken Crawley som känns hyperintressant. Kan ju också bli att BG kommer ut bakom Rania i sista sväng, vore ju underbart. Då tror jag Crawley blåser av dem utan prut.

InläggPostat: fredag 15 maj 2026, 20:45 
Användarvisningsbild

Avslag på Parma har jag motiverat ovan. Väldigt sannolikt att det blir vh. Express Love tar en längd, känner mig närapå säker. Och från vh blir det inte lucka mot de som springer imorrn. Schermerhästen har viss chans, men känns numret mindre än mina 4,6,9.
Kan inte tänka mig att favoriten med Junkern duger. Många som tror hon bara vinner. Har jag missat något där?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa