tompetrav.egetforum.se

Ett diskussionsforum för trav
Aktuellt datum och tid: måndag 24 aug 2026, 11:57

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gävle
InläggPostat: söndag 17 maj 2026, 20:18 
Användarvisningsbild

Och skitsvårt. Vill dom ha dubbeljack till valla tro.
avd 1 Prövar CJJ i första
avd 2 Uffe Puffe
avd 3 BG
avd 4 Mats
avd 5 Vilket lopp. Gissar på Örjan
avd 6 Mats
avd 7 Rikard
avd 8 Classe

På skiten igen

Inläggsrubrik: Re: Gävle
InläggPostat: måndag 18 maj 2026, 15:57 

Måndagstankar:
Avd1 - kan Jepson ta spets/köra sig till spets med Direction Face? Leder länge i så fall. Är Sweet Celebration snabb ut? Tänkbart streck i så fall. Gör Qulör om loppet senast? Official Sox känns mest intressant av tilläggshästarna. Veckan får utvisa om Havanna Heaven och Appia Express ska streckas.
Avd2 - måste kolla mer. Nume Bris leder länge? Tänkbar spik? Hulte Annika såg fin ut vid segern senast men många att runda.
Avd3 - Örjan kör sig till spets med Mister Malabar och så är loppet över?
Avd4 - spik på Palmesus NO? Hulte Adam och Bazoo Can vid gardering.
Avd5 - Powwow är snabb ut men kan få svårt att hålla ut Keep Asking om Örjan laddar för fult (ser ut att ha en växel till i spetskörningen). Veckan får utvisa om någon av dessa två ska spikas eller streckas ihop med Kentucky River.
Avd6 - Shuffleboard fastnar nog invändigt. Huchuy Qosqo behöver spets för att vinna vilket blir svårt för Eagle of Oak är snabbare, dock upp en klass vilket talar för gardering i stället för spik. Gibson Brodde kommer nog inte förbi Eagle of Oak, tänkbar annars. Classic Racer kan vara ett garderingsstreck. Poetical Trot upp en klass. Golden Kronos såg fin ut senast vid segern men det vara bara fart i loppet första 500m sedan fick GK styra och ställa som han ville. Avstår om inget annat framkommer under veckan. Hit or Miss behöver nog fler lopp i kroppen. Cocktail Brodda och Maverick är tänkbara garderingsstreck men idag tror jag mest att någon i den främre träffen vinner.
Avd7 - Global Email skulle kunna vara en spik om den spetsar men inte helt 100 på det idag. Dartagnan Face givet streck annars. Öppet bakom dessa
Avd8 - Raven kommer förbi invändiga utmanas sedan om spets av The Flying Eagle och Express Love. Allt för utdragen körning gynnar PolePosition. Kanske blir till en spik i slutet på veckan. Ogden Boko har form och går hela vägen men något för ospeedig för att gå i spåren och vinna? Flotilla gör det bra hela tiden och är troligtvis bortlottad. inte det värsta motståndet denna gång - tänkbart skrällstreck.

InläggPostat: måndag 18 maj 2026, 19:54 
Användarvisningsbild

Avd 1: Emilia leder volten, tror inte jag sett henne gjort det nångång på V75, V86 eller V85, kan bli omstarter. Magnus Djuse kommer längst ut till slut?

Avd 2: Mats Djuse?

Avd 3: Goop verkar ha form.

Avd 4: Remlov runt om?

Avd 5: Örjan runt om.

Avd 6: Dags för Gibson Brodde på hemmaplan? S&S?

Avd 7: Norman till spets, Rikard Skoglund utvändigt. Tvilling?

Avd 8: Örjan vinner nog från dödens.

InläggPostat: torsdag 21 maj 2026, 01:39 
Användarvisningsbild

En annan lär stå över. Blev lite mätt på lopparkivet. I avslutningen kommer 6 Express Love ut. Sågs i lördags i loppet där Rendezvous Zoon var favorit och Orosei Boko vann före Global Education. Kördes tufft där, men blev lik förbaskat fast över mål med till synes en hel del sparat. Är ju rejält startsnabb och får mer utdelning på det i Gävle, men kanske inte tar sig förbi the Flying Eagle ändå. Tänker att dödens eller rygg på den inte är så tokigt i alla fall. Motståndet ser ingalunda värre ut än senast. Blir nog en DD med den.

InläggPostat: torsdag 21 maj 2026, 13:31 
Användarvisningsbild

Nya tankar
avd 1 Tänkbar spik på CJJ. Allt talar för den
avd 2 Tekno Tana blåstes ut sist, Öppnade runt 18. Men hur ska det gå till att ta 40m. Där har jag problem. Hästarna på 20m tycker jag står dåligt till
avd 3 Här är frågan hur bra är MM. Spik ?. Tidig gad på BG.
avd 4 Här funderar jag på att spika Hannah. Får den spets är det pott. Men får Hannah spets. Det är frågan
avd 5 Detta vinner Örjan. Kommer vara betydligt bättre än i Finland
avd 6 Mats sitter på leken. Men jag släpper inte Jimmy
avd 7 Lurigt lopp. Där jag idag har tre A hästar. 5-6-7. Sedan några fler
avd 8 Luktar Örjan även här. Men hästen är inte så snabb från början. Kan få problem. Så några fler tar vi

InläggPostat: torsdag 21 maj 2026, 17:23 

Gubbgänget tänkte sig att ha en träff nu på lördag, men det blev inställt då för många var borta. Blev nästa lördag istället! Så nu får man försöka på V85 två veckor i rad, jackpotten kan man inte avstå då jag redan börjat studera den.

Håller med om att det ser svårt ut, åtminstone att hitta bra spikar.

1: Voltstart och ston ger skrällpotential, men distansen talar emot lite grann. Om favoriten Official Sox spurtar ned allt blir jag inte särskilt förvånad, men läget kan ställa till det då det kan bli många att runda om flertalet går felfritt. Fyller nog på med 1 Felicia Hall, 3 Direction Face, 4 Queen Montana, 5 Qulör och 8 Ditte Gel. Kan nog tänkas fylla på med ytterligare streck här.

2: Om det första kändes öppet så är det här ännu svårare. Kallblod 1640 och volt över tre fållor öppnar upp ännu mer för skräll. Från framvolten vill jag definitivt ha med 1 Nume Bris och 6 Brisgås Milly som väl är de två som främst gör upp om tät och vinnarhål. 4 Lille Rose G.L. får jag fundera vidare över? 8 Kleppe Tuå, 9 Tiras Perla och 12 Dån Klara känns som de bättre på mellanvolten även om man kanske inte helt ska räkna bort 11 Prinsessan Stöen då stallet håller den som den bästa från Perssons stall. 15 Tekno Tana har 40 meter att ta in på startvolten på kort distans. Kan kanske gå??

3: Ytterligare ett lopp med många dugliga, men jag tror att jag väljer att gå kort här på bara favoriten 2 Mister Malabar och 7 Snickers som är obesegrad med Ulf Eriksson i sulkyn efter 5 lopp.

4: Här får det nog bli ett lås till. Denna gång på 13 Palmesus N.O. och 6 Remlov. Finns naturligtvis risk att 7 Stuve Skarp fixar att ta sig förbi Remlov från start och den skulle kunna vara ett tredje streck, men i nuläget får det vara såhär.

5: Prins Daniels lopp har gått sedan 2011 och det som är speciellt med det är att ingen favorit under dessa år har lyckats vinna loppet.5 Keep Asking har den rollen i år och med den kapaciteten kusen har visat så kanske man inte kan ta bort den, men gardera gör jag. 2 High On Pepper kommer inte att sitta fast den här gången och blir det bara fart på loppet så duger den bra. 6 Kentucky River avslutar alltid bra och 10 Mellby Jinx kan få loppet kört i halsen. Frågan är bara hur 3 Powwow blir körd? Försvara man tät?

6: Går 3 Eagle Of Oak felfritt så tror jag att det bär till tät och sedan behövs det en bra häst för att slå honom. Spik!

7: Här tror jag kollektivet är snett ute. 6 Villiamson B.B. spetsar vid felfritt och har enligt mig en bra chans att spåra runt om. Att han mattade i årsdebuten berodde på att han slog i vagnen vid ett flertal tillfällen. Går lättad i balansen nu. Spik till just nu knappa 4%.

8: Här är naturligtvis 7 Poleposition ett bud till singelstreck, men jag har en jäkla respekt för 8 Ogden Boko och törs inte lämna den utanför bongen. Plockar nog också med Sandra Erikssons 4 Raven. Är inne på att det är ekipaget i spets och det är önskeläget för dem.

InläggPostat: torsdag 21 maj 2026, 17:43 
Användarvisningsbild

Har någon uppfattningen att det blir fart i avd7? Eller det motsatta. Om det blir fart tror jag min favvokusk Anders Eriksson tar hem det.

InläggPostat: torsdag 21 maj 2026, 21:39 
Site Admin
Användarvisningsbild

Citera:
En annan lär stå över. Blev lite mätt på lopparkivet.

Känner igen det plugghästen. Jag spenderar en hel del tid där. Tippar jag bättre med hjälp av lopparkivet än tiden innan det fanns? Kanske ibland men inte helt säker.
Däremot är det en fördel att studera spetsstriden. Kan man klura ut hur loppet blir kört är det mycket vunnet. Ofta blir loppet kört exakt som man räknat ut. Andra gånger inte en tanke rätt laughter

Men det är lätt att man går bort sig i lopparkivet och inte riktigt kan tänka klart med för mycket intryck.

spaps. Poleposition är faktiskt rätt kvick från start. Jag placerar honom en bra bit över medel i startsnabbhet. Kvittar dock eftersom 6 Express Love är den som är snabbast av dom på framspår. Poleposition kommer inte förbi Express Love som i sin tur inte lär komma förbi 5 The Flying Eagle.

Tycker en del (inte på forumet) överskattar Ravens startsnabbhet. Den är faktiskt inte jättekvick men ändå hygglig chans till spets för att släppa till Jepson.

Precis som många redan nämnt så måste det vara rätt bra chans för Poleposition.
Andra gången barfota runt om. Han är ett huvud högre än övriga i fältet.
Vet dock inte ännu hur bra Ogden Boko är.

Citera:
Raven kommer förbi invändiga utmanas sedan om spets av The Flying Eagle och Express Love. Allt för utdragen körning gynnar PolePosition. Kanske blir till en spik i slutet på veckan. Ogden Boko har form och går hela vägen men något för ospeedig för att gå i spåren och vinna? Flotilla gör det bra hela tiden och är troligtvis bortlottad. inte det värsta motståndet denna gång - tänkbart skrällstreck.

Klockren analys. Exakt det jag kom fram till när jag studerade loppet.
1 Incomparable söker Ravens rygg. Jag tycker dock Ravens startsnabbhet inte är så bra som många tror. 3 King Of Cristal kan också öppna om Kontio laddar.

Ska någon skrälla rejält i detta lopp så är det 6 Express Love.
Tycker hästen sett väldigt fin ut i varenda start i år. Fina spurter.
Har mött Ogden Boko två gånger och slagit honom bägge gångerna.

10 Freako är inte heller någon bluff.

Sen måste vi också nämna 5 The Flying Eagle. Herregud vad han bröt ned senast eyes1
Även i starten före gjorde han det. Hästen må ha vunnit två lopp från spets men är en häst som tidigare inte imponerat och haft en tendens att vika ned sig från spets.
Måste vara kraftigt förbättrad om han ska öppna snabbt här och hålla hela vägen.
Jag är klart tveksam till att han klarar det.

Tillägg till det jag just skrev. Har som princip att inte läsa vad tidningar och andra säger innan jag läst på själv.
När jag nu läst på V85-8 så kollade jag vad som sägs i intervjuerna i Travronden. Sandra Eriksson säger att hon vill prova i spets med Raven.
Blir norskt huvudlag också. Jag tar alltid intervjuer med en nypa salt.
Blir öppningen för tuff kan det bli så att hon släpper ändå. Går dock inte att utesluta att hon provar.
Man ska aldrig underskatta en spetshäst. Tycker dock Raven måste höja sig rejält för att räcka i spets. Har ju startart 40 gånger men sällan lyckats tjäna över 35 000 kr i något lopp.
Nöp en andraplats en onsdag förra året men var då utklassad på kort distans i Skellefteå.
Mest vunnit billigare lopp i Boden.

InläggPostat: torsdag 21 maj 2026, 23:05 
Användarvisningsbild

Jag tror nog ändå på att man kommer väldigt mycket längre med att gräva ned sig i lopparkivet. Dels är det nyckeln till att kunna förutse hur loppen sannolikast blir körda. Samt för att bedöma prestationers vikt.
Kan dock konstatera att studier av startsnabbhet ger lite betalt när det skall tävlas på Tingsryd. Bra mycket svårare att förutse hur det skall bli kört där även om man är påläst. Det var lite bortkastat att lägga så mycket tid på just den omgången.

Tycker för övrigt att kortkommentarerna om varje lopp som finns i startlistan på tävlingsdagen är väldigt bra. Satte en V64 i april bara genom att studera dem i mindre än en timme. Var för övrigt den tävlingsdagen jag kärade ned mig i Raphael.
Förresten har jag nu hört Elin hävda att det kommer köras rejält i avd7.

InläggPostat: fredag 22 maj 2026, 10:55 
Användarvisningsbild

Tompe i avd 7 har jag just nu endast tre hästar 6-7-12. Så jag håller helt med. Kan inte släppa Flotilla. Står billigt inne den här gången även fast spåret mindre bra

InläggPostat: fredag 22 maj 2026, 19:22 
Användarvisningsbild

Skrev till en polare i onsdags om att Daniel Redens stallform kanske inte är på topp & att det nog är bäst & spela Wäjerstens hästar istället men dom fick en seger till stallet såg jag med Special Ale, en seger på Romme idag med Kodiak Zet.
Man kanske ska spela emot på V85 med men har inte bestämt mig än.

Kollade Appia Express senaste lopp & hon blev nerdragen till sista plats under loppet från att ha varit ganska långt fram men var ändå med dom till slut trots att hon inte fick helt fritt spelrum på upploppet mot hårdare ston då.
Jag kör på första tanken & spikar henne.

InläggPostat: lördag 23 maj 2026, 01:00 
Site Admin
Användarvisningsbild

https://justpaste.me/QYqM2

Statistikanalys whistle1

InläggPostat: lördag 23 maj 2026, 09:40 
Användarvisningsbild

Tompe släpper inte in oss

InläggPostat: lördag 23 maj 2026, 09:52 
Site Admin
Användarvisningsbild

Aha. Du menar länken? Ska kolla.

InläggPostat: lördag 23 maj 2026, 10:02 
Site Admin
Användarvisningsbild

https://telegra.ph/Jens-Sj%C3%B6d%C3%A9n-Statistikanalys-V85-05-23

Brukar använda sidan justpaste it.
Av någon märklig anledning är det någon av mina popup blockerare som blockar sidan i min dator. Funkar i min mobil men inte på datorn. Denna länk ska dock funka.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa